Czerwcowe warzywa i owoce

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Czerwiec to miesiąc w którym rozpoczyna się lato, a wraz z nim następuje eksplozja smaków i kolorów darów Matki Natury. To najlepszy czas na podjadanie z krzaczka i planowania przetworów na następną zimę.

Wraz ze zbliżającym się latem, powoli wygasa sezon na świeże szparagi, jednak w ich miejsce dumnie wkracza szparagowa fasolka. Świeża fasolka nie jest jeszcze zbyt łykowata i szybko się gotuje. Dostarcza naszemu organizmowi dużą dawkę błonnika, kwasu foliowego i witamin A, C oraz K. Do woli mogą się nią objadać kobiety ciężarne lub mające akurat menstruację. Zaleca się ją także osobom z niskim poziomem żelaza we krwi. Dla tych, którzy właśnie zaczęli kurację odchudzającą, powinna być obowiązkową pozycją w menu – ma bardzo mało kalorii, a przy tym jest syta. Najlepiej smakuje z polana usmażona bułka tartą lub orzechami i wytrawnymi sosami. Świetnie uzupełnia mięsne dania oraz sałatki na zimno.

Czerwiec to także czas na pierwsze zbiory, znanego od tysięcy lat, pora. W polskiej kuchni wydaje się być trochę niedoceniony – jest stałym elementem zup, zwłaszcza rosołu i dodatkiem do tatarów. Warto jednak zaryzykować i przygotować z niego coś jeszcze – np. zupę porową lub tarty, które są wspaniałym pomysłem na smaczny, letni obiad oraz poczęstunek na pikniku. Klasycznym sposobem podania porów jest ich zapieczenie pod beszamelem – danie świetnie wygląda na stole i pasuje na prawie każdą (a zwłaszcza uroczystą!) okazję. A co por w sobie ma? Witaminy B, C i E oraz białko, żelazo i cynk. Ma dość ostry smak, dlatego osobom o słabszych żołądkach zaleca się spożywanie go po ugotowaniu.

Na zajęciach w szkole średniej prawie każdy z nas zetknął się z tabelkami, przedstawiającymi procesy dziedziczenia cech... groszku pachnącego. Wtedy interesował nas kolor kwiatów, a teraz ze spokojem (nie musimy wkuwać definicji gamet i alleli!) możemy się skupić na innych walorach tej rośliny. Groszek jest nieoceniony przy odkwaszaniu organizmu i przywracaniu go do formy. Bogactwo witamin (E, K, B) oraz kwasów, m.in. foliowy oraz cały szereg składników mineralnych, np. sód, żelazo i wapń, czynią go prawdziwą bombą zdrowotną! Nie bez kozery najlepszą poradą przy skurczach mięśni jest „zjedz trochę groszku!”. Jak go podawać? Choćby z majonezem, jako dodatek do obiadu. Ponadto doskonałą propozycją jest krem z groszku oraz sos, który idealnie pasuje do potraw z krewetkami. Jest też obowiązkowym elementem risotto i stałym towarzyszem gotowanej marchewki.

Wraz z latem, powoli zaczyna się również sezon na kurki... Ah, komuż z nas ślinka nie cieknie na myśl o kurkach w śmietanie! Warto wybrać się po nie do lasu sosnowego i przyrządzić: usmażyć na maśle i jeść wraz z mięsem i ziemniakami lub też zamarynować i odstawić na zimę. Niestety kurki są jednymi z niewielu rodzajów grzybów, które nie nadają się do suszenia. Mają za to inne zalety, np. nie robaczywieją. Co jeszcze można z nich przyrządzić? Wszelkiego rodzaju sałatki (podobno wybornie smakuje z listkami rukoli!) oraz wytrawne tarty i zupy. Sezon kończy się w październiku, więc mamy dużo czasu by samodzielnie poeksperymentować z tym uroczymi grzybkami.

A co z owocami? W czerwcu prym wiodą te czerwone – czereśnie i maliny. Słodkie, smaczne, a przy tym wypełnione po brzegi wszystkim, co zdrowe i potrzebne. Objadając się czereśniami dostarczamy sobie witamin A, B, C oraz PP, a także żelazo i potas. I wciąż chcemy więcej – mają właściwości zaostrzające apetyt i regulujące trawienie. Podobne składniki mają również maliny, a przy tym są starym i sprawdzonym środkiem na gorączki – pobudzają do działania gruczoły potowe, w efekcie czego ciało jest schładzane. I jedne i drugie owoce najchętniej zajadamy na surowo, jednak ich nadmiar możemy wykorzystać do wypieków – ciast, galaretek, wakacyjnych zup i przetworów. Należy jednak pamiętać, by dość szybko zabrać się za marynowanie lub smażenie dżemów – zebrane owoce dość szybko tracą świeżość, a poza tym mogą nam po prostu... zniknąć!

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję