Jak przyrządzić warzywa?

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Warzywa, jako podstawowy składnik naszej diety, plasują się u podstawy piramidy żywieniowej. Oznacza to, że powinniśmy spożywać je kilka razy dziennie. Niestety, często brakuje nam czasu i pomysłu na ich odpowiednie przyrządzenie. Ponadto, wspomnienia z dzieciństwa, kiedy to wmuszano w nas szpinak czy brukselkę, nie ułatwiają tego zadania.

Najzdrowiej jeść warzywa na surowo. Po dokładnym umyciu i obraniu, pokrojona w paski marchewka lub pietruszka, z powodzeniem może zastąpić chipsy, paluszki czy inne wysokokaloryczne przekąski. W podobnej formie przygotować możemy różnokolorowe papryki i jeść, maczając w hummusie. Pasta z cieciorki pełnić będzie tu rolę dipu lub sosu, który zwykliśmy zestawiać z nachos. Na przyjęciach możemy je podać w formie przystawki, żywe kolory i odrobina egzotyki w nazwie „hummus” z pewnością zaintrygują naszych gości.

Aby zachować większość składników mineralnych, przed poddaniem warzyw obróbce termicznej, powinniśmy je odpowiednio przygotować. Po umyciu, wkładamy je w całości do garnka z gorącą wodą i odrobiną soli. Gotowanie w całości pozwala na zachowanie większej ilości witamin i innych dobroczynnych elementów – z mniejszych kawałków gorąca woda z łatwością je wypłukuje. Do niektórych warzyw warto dosypać odrobinę cukru, który podkreśli ich smak oraz sprawi, że będą chrupiące. Gotowanie powinno trwać kilka minut – tak, aby warzywa były lekko twarde, nierozgotowane. Wśród dietetyków, największą popularnością cieszy się gotowanie na parze. Nic dziwnego, skoro pozwala zachować w warzywach nawet do 30% więcej składników mineralnych niż tradycyjne gotowanie! Warto się na to zdecydować także ze względów smakowych – warzywa mają głębszy smak bez dodawania nadmiernej ilości przypraw. Kuszą również żywszym kolorem... Obiad przygotowany w ten sposób jest lekkostrawny i niskokaloryczny – do przygotowania go nie stosuje się tłuszczu. Do gotowania na parze wykorzystać możemy garnek z sitkiem – na dno nalewamy kilka centymetrów wody, możemy dorzucić przyprawy lub kostkę rosołową, a na zawieszone nad nim sitko, wrzucamy warzywa. Dobrym pomysłem jest również nabycie parowara – jego parametry (np. ilość półek do gotowania) możemy dobrać pod kątem własnych potrzeb oraz możliwości finansowych.

Z kolei smażenie warzyw dostarcza zupełnie innych doznań smakowych. Przygotowane w ten sposób, najczęściej kojarzą się z kuchnią chińską i to właśnie wynalazek z tego regionu – patelnia typu wok – najlepiej nadaje się do tego celu. Jej główną zaletą jest szybkie nagrzewanie się, co przyspiesza proces smażenia i ogranicza ilość oleju, jaką w tym czasie wchłoną warzywa. Warto też oddzielić grubsze warzywa od tych cieńszych. Rozpoczęcie smażenia od „cięższych” i późniejsze dorzucenie „lżejszych” nie pozwoli na rozgotowanie się tych drugich. Powinniśmy również pamiętać o ciągłym mieszaniu ich, nie dopuszczając do przywierania do powierzchni woka.

Warzywa możemy również przemycać w potrawach mięsnych – np. wypełniając piersi z kurczaka pomidorem z dodatkiem sera mozzarella. Atrakcją stołu będą również nadziewana cukinia czy papryka – wystarczy zamarynować mięso, usmażyć, dodać ulubione przyprawy i nadziać nim warzywa. Możemy je również zapiec pod pierzynką z żółtego sera, który podczas roztapiania się, „zamknie” dostęp do farszu, spływając również do jego wnętrza.

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję