Lipcowe warzywa i owoce

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Lipiec to pełnia lata i upał, który z jednej strony doskwiera, a z drugiej jest esencją urlopów i wolnych weekendów. Wraz z wysokimi temperaturami, zwiększa się nasze pragnienie. Obowiązkowe 2-2,5 l płynów możemy spożywać nie tylko pijąc wodę, ale także zajadając surowe warzywa i owoce.

Wraz z początkiem lipca przychodzi czas na świeżą paprykę. Jest źródłem witaminy C – ma jej więcej niż cytrusy! Poza tym każda papryka pełna jest witaminy B oraz m.in. żelaza, magnezu i wapnia. Poza tym zawiera błonnik. Papryki polecane są w dietach odchudzających – są niskokaloryczne, mają dużo składników mineralnych. Jako jedne z niewielu naturalnych produktów, podczas gotowania, smażenia oraz pieczenia, tracą jedynie mały ułamek wartościowych elementów i witamin. Najlepiej jednak zajadać je na surowo, maczając w hummusie lub innym dipie – taki sposób to wspaniała przystawka oraz przekąska, dzięki której uda nam się szybko zapomnieć tłustych i kalorycznych „chrupałkach”.

Lipiec to także czas pierwszych cukinii. Początkowe zbiory zazwyczaj pełne są malutkich, podłużnych warzyw, które mają nie do końca wykształcone pestki, co ułatwia ich przyrządzenie. W cukinii znajdziemy potas i wapń oraz cały szereg witamin – PP, B1, B2 i C. Cukinia jest jednym z niewielu warzyw, które nie wchłaniają metali ciężkich z otoczenia. Ponadto jest niskokaloryczna i dobrze przyrządzona, stanowi podstawę bardzo smacznego, letniego obiadu. Cukinia doskonale smakuje na surowo i podobnie jak papryka, z różnymi dipami. Jest jednym ze składników leczo. Pasuje do szaszłyków i innych potraw z grilla – dobrze doprawione krążki mogą być wspaniałym dodatkiem do mięsa z rusztu. Poza tym, wydrążona, świetnie sprawdza się w zapiekankach. Warto również spróbować cukinii w cieście, z ostrymi przyprawami.

Wakacje to pełnia sezonu brokułowego. Świeży brokuł jest nie tylko sprzymierzeńcem każdej diety, ale także obrońcą naszego młodego wyglądu! Warto również zwrócić uwagę na zawarte w warzywie związki chemiczne, mające działanie antynowotworowe. Brokuły poleca się cukrzykom – duża zawartość związków mineralnych, m.in. chromu, wspomaga leczenie i zmniejsza łaknienie na słodycze. Znajdziemy tu też całą listę witamin – A, K1, B, E i C. Brokuły można jeść na surowo, jednak nie są zbyt smaczne w tej wersji. Najlepiej gotować je bardzo krótko lub zblanszować. Można je jeść na tysiące sposobów – same, z bułką tartą, w sałatkach, w zupie, jako kotlety, pasztety, zapiekanki...

Czas na marchewki! Marchewka to najbardziej znany zbiornik beta-karotenu, dzięki któremu nasz organizm może normalnie funkcjonować. Prowitamina A wpływa na: unicestwianie wolnych rodników, poprawę wzroku, ochronę przed bakteriami. Jest sprzymierzeńcem w walce z nadwagą. Pomaga uregulować pracę żołądka i wpływa na obniżenie złego cholesterolu we krwi. Marchewkę możemy chrupać zamiast wysokokalorycznych przekąsek. Ugotowana ma słodki smak i jest częstym dodatkiem do zupy. Poza tym, przetarta marchewka to wspaniała podstawa placków i ciast.

Wraz z początkiem lipca, nastaje czas na odciążanie krzewów agrestowych. Owoce mają zbawienny wpływ na większość układów w naszym organizmie. Powinny po nie sięgać zwłaszcza osoby pragnące zwiększyć swoją płodność, odchudzające się i mające zaburzenia przemiany materii. Agrest zawiera całkiem sporo błonnika, dzięki czemu z łatwością zapobiega zaparciom. Jego suszona wersja jest dobrym środkiem przeczyszczającym. Agrest można zajadać prosto z krzaka lub też przygotować z niego kompot, konfitury i wina. Godnie zastąpi rabarbar na ciastach.

Charakterystycznym, lipcowym owocem jest również czerwona porzeczka. Kolejny kwaskowy owoc, który doskonale smakuje wprost z krzaka oraz w przetworach. Jedzenie porzeczek pozwala na zmniejszenie ryzyka zachowania na raka. Pomaga pozbyć się uciążliwych zaparć, reguluje pracę żołądka i jelit. Pobudza apetyt, a sok z czerwonej porzeczki skutecznie gasi pragnienie. Można ją przyrządzać z cukrem i wykorzystywać do wypieków, jednak doskonale pasuje również do ryb i mięs, m.in. tuńczyka w sosie własnym i pieczonego kurczaka.

 

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję