Majowe warzywa i owoce

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Pojawiające się w „swoim” czasie warzywa i owoce, charakteryzują się intensywniejszymi kolorami oraz mocniejszym smakiem. Zawartość witamin i składników mineralnych rośnie wraz z pełnią sezonu... Maj jest miesiącem, w którym rozkwita wiele roślin. Część z nich plony przyniesie dopiero w czerwcu, jednak i do tego czasu mamy czym się delektować.

W dzisiejszych czasach warzywa i owoce możemy jeść cały rok i to nie tylko w formie przetworów. Niestety, często hoduje się je przy użyciu środków chemicznych i sztucznego światła. Pozbawia to rośliny wielu składników, które są kluczowe w procesach wzrostu i rozwoju, tracą również na wartościach odżywczych oraz często na smaku.

Maj jest miesiącem, w którym rozkwita wiele roślin. Część z nich plony przyniesie dopiero w czerwcu, jednak i do tego czasu mamy czym się delektować. Pod koniec kwietnia, na rynku zaczynają pojawiać się szparagi. Wraz ze zmieniającą się ceną, zwiększa się też ich ilość na stoiskach i w sklepach. Najczęściej znaleźć można odmiany zielone lub białe, które są bardziej łykowate. Kupujemy je w pęczkach i tak też je gotujemy. Przed włożeniem do wody musimy pamiętać o odcięciu zdrewniałych końcówek oraz o przygotowaniu odpowiednio wysokiego garnka. Gotujemy je „na stojąco”, z łebkami wystawionymi poza linię wody. Dzięki temu żadna część warzywa nie będzie rozgotowana. W maju, obok stoisk z jarzynami, często pojawiają się specjalne garnki do gotowania szparagów – wąskie, wysokie, ze specjalnym sitkiem, które ułatwia wyjmowanie gotowych warzyw. Podobnie jak w przypadku brokuł, do wody dosypać możemy łyżkę cukru, by podkreślić ich lekko słodkawy smak. Aby spotęgować to wrażenie, wystarczy zamiast wody użyć mleka – warzywa staną się wtedy delikatniejsze. Pęczek szparagów zawiera około 150 kalorii, co czyni je doskonałym składnikiem fitness obiadów. Mnogość witamin (m.in. C, B i K) oraz właściwości wspomagające oczyszczanie organizmu sprawiają, że szparagi królują na stołach wegetarian i wegan oraz wszystkich dbających o zdrową dietę.

A co poza szparagami? W maju pojawia się również bób. Najprościej przygotować go, gotując w osolonej wodzie z czosnkiem lub przyprawami (dodanie np. kminku zmniejszy jego właściwości wzdymające). Ugotowany bób można również wykorzystać jak ziemniaki, np. produkując kopytka. Świetnie sprawdza się też w zupie lub jako dodatek do... spaghetti. Jest źródłem białka oraz błonnika, a dodatkowo łupiny doskonale oczyszczają ścianki jelit. Niestety nie cieszy się zbyt dobrą opinią – jedzenie bobu powoduje wzdęcia i gazy. Jako, że jest to roślina dość ciężkostrawna, warto jeść ją z umiarem, odpowiednio dopierając dodatki, które zniwelują jej niekorzystne właściwości.

To nie koniec zielonych warzyw. W maju stoły opanuje również groszek zielony. Świeży, chrupiący i o słodkawym aromacie, doskonale sprawdza się na surowo, jako przekąska lub dodatek do sałatek. Również przetworzony, np. jako zupa-krem, będzie dobrym pomysłem na wiosenny obiad. Prócz dużej ilości witamin, groszek jest źródłem białka. Warto poszperać i spróbować przyrządzić go w oryginalny sposób – nasi domownicy będą zachwyceni. To też całkiem dobry podstęp, by przemycić trochę witamin Tadkom-niejadkom – przez swój kształt, to zielone warzywo zaprasza do zabawy i układania wzorów na talerzu.

Dla równowagi kolorów w majowej kuchni, warto wspomnieć o rzodkiewce, która pozostanie z nami aż do października. Te czerwone warzywka zawierają w sobie całą masę witamin i składników mineralnych. W starożytności były przysmakiem faraonów, a dziś wspomagają obniżać nadkwasotę żołądka, czy zgagę. Ponadto mają dobroczynny wpływ na nasze włosy, które dzięki rzodkiewkowej diecie, stają się gładkie i lśniące. Rzodkiewkę najlepiej jeść na surowo – pokrojoną na plasterki i ułożoną na kanapkach lub jako kolorowy składnik sałatek.

W maju zaczynają się również pokazywać pierwsze truskawki, zostawmy ten temat jednak na czerwiec, kiedy ich sezon rozkwitnie w pełni...

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję