Rozgrzewająca kuchnia jesienią

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Jesień to pora chłodnych dni przeplatanych słonecznymi popołudniami, kolorowymi liśćmi i chropowatymi skorupkami kasztanów. Warunki na dworze bywają zdradliwe, dlatego warto zmienić wakacyjne przyzwyczajenia kulinarne i decydować się na posiłki, które będą w stanie pomóc w rozgrzaniu wyziębionego organizmu. Z tego względu warto korzystać ze specjalnych składników, które sprawią, że nasze dania staną się najlepszymi na jesienną aurę.

Najważniejsze jest dobre rozpoczęcie poranka. Z tego względu na śniadanie szczególnie polecamy dania na ciepło. Warto zatem polubić się ze słodką owsianką z naszymi ulubionymi bakaliami, miodem i owocami. Bardzo dobrym produktem śniadaniowym jest też kasza jaglana. Zarówno owsianka jak i kasza jaglana są bardzo pożywne i sycące. Produkty te przez dłuższy czas pozostaną w naszym przewodzie pokarmowym- tym samym zapewniając nam ciepło. Dodatkowo posiadają wiele zdrowotnych właściwości.

Na wszelkie bolączki i przeziębienia warto zdecydować się na sprawdzone danie naszych babć i mam- czyli rosół. Rozgrzewająco i napotnie sprawdzi się przede wszystkim rosół wołowy, lub drobiowo-wołowy. Gorący bulion wzmacnia organizm, pozwala zwalczać wirusy i dodaje nam witalności. Powinniśmy go spożywać jesienią i zimą w celu zapobiegnięcia ewentualnym infekcjom. To również sprawdzone lekarstwo dla osłabionego chorobą organizmu.

Bardzo dobre w tym okresie jest przyrządzanie i spożywanie gulaszy i zup warzywnych. Pamiętajmy przy ich przygotowaniu o bogactwie przypraw jakimi obdarzyła nas natura. Aby danie miało właściwości rozgrzewające warto dodać do niego szczyptę pieprzu, sproszkowaną paprykę, curry czy imbir. Co do samych składników jednogarnkowych gulaszów- warto dodawać do nich warzywa korzeniowe takie jak marchew czy pietruszka oraz paprykę, soczewicę... Na chłody dobrze sprawdzą się też rośliny strączkowe i kapusta.

Poza spożywaniem kaszy jaglanej podczas śniadań, warto tematem kasz zainteresować się bardziej i wdrożyć rożne rodzaje kasz do różnorakich posiłków w ciągu dnia. Bardzo dobrym pomysłem jest np. serwowanie do obiadu kilku łyżek kaszy gryczanej, jaglanej, czy jęczmiennej. Główne zalety spożywania kasz to duża zawartość błonnika, właściwości rozgrzewające i absorbujące.

W chłodnym okresie warto postawić również na imbir. Ma on właściwości rozgrzewające dlatego warto dodawać go do przygotowywanych warzywnych gulaszów, zup, czy szklanki herbaty. Dodatkowo imbir radzi sobie ze zwalczaniem drobnych infekcji . Przyprawa wspomaga też naszą przemianę materii i uspokaja. W tym okresie szczególnie warto zwrócić uwagę na świeży imbir- który ma silniejsze działanie niż sproszkowana przyprawa.

Cynamon, miód i cytryna- produkty te idealnie komponują się ze szklanką aromatycznej herbaty. Właściwości cytryny i miodu są znane już od lat. Produkty te wspierają funkcje obronne naszego organizmu przy pierwszych symptomach choroby, tj. katarze, kaszlu, bólu gardła.... Należy pamiętać by miód dodawany był do herbaty lekko przestudzonej- dzięki temu wykorzystane zostaną w 100% wszystkie jego lecznicze właściwości. Bogata w witaminę C cytryna wzmocni naszą odporność. Jeśli zaś mowa o cynamonie warto go dodawać do wszystkich słodkich napojów, a także owsianek i płatków śniadaniowych, gdyż pomaga zwalczać przeziębienia.

Dodatkowo powinno się wykluczyć z diety produkty, które mają właściwości wychładzające. Dlatego w okresie jesienno- zimowym powinniśmy ograniczyć spożywanie takich składników jak: cytrusy, twarogi i jogurty, lody, surowe warzywa i owoce oraz produkty z białej mąki.

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję