Sierpniowe warzywa i owoce

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Sierpień to bardzo pracowity okres dla branży rolniczej. 15 sierpnia kończą się trwające od 15 czerwca żniwa. Końcówka miesiąca to z kolei wzmożony okres zbiorów warzyw i owoców. Prócz tego, sierpień to także najlepszy czas na przeprowadzenie koniecznych prac na polach i w sadach, przede wszystkim przycinanie gałęzi i sadzenie roślin, które mają kwitnąć na wiosnę.

Siepień to wspaniały okres dla warzywożerców – wreszcie na straganach pojawiają się polskie odmiany bakłażana. Jego podstawową zaletą są właściwości odtruwające, dlatego wskazany jest osobom mającym problem z zanieczyszczeniem organizmu oraz tych po kuracji antybiotykowej. Pomaga w walce z wysokim cholesterolem i zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego. Jak prawie każde warzywo, zawiera antyoksydanty, dzięki którym nasza skóra zachowuje zdrowy i młody wygląd. Ma tylko dwa minusy – jest dość ciężkostrawny (a tłuszcze chłonie niczym gąbka) i ma mało wyraźny smak. Nadaje się idealnie do zapiekanek, na grilla i jako składnik musaki czy leczo.

Kolejną nowością jest także burak. Tradycyjna medycyna uczy, że buraki są dobre na przeziębienia i niedokrwistość. Naukowe badania dorzucają jeszcze informacje o właściwościach bakteriobójczych i przyspieszających zdrowienie wątroby. O burakach, a w szczególności o soku, nie powinny zapominać przyszłe mamy – ma dużą zawartość kwasu foliowego, tak potrzebnego w tym okresie. Jak jeść buraki? Warto wycisnąć z nich sok, poza tym ugotować zupę lub utrzeć na surówkę. Dobrze będą również smakować w wersji grillowanej.

Niewielu z nas wie, czym jest fenkuł. 8 miesiąc roku to najlepszy moment, aby przekonać się do tego warzywa, zwanego również koprem włoskim. Ceni się go za wysoką zawartość witaminy C oraz lekko anyżowy smak. Stosowany jest do przyprawiania potraw, jednak z powodzeniem można go jeść także na surowo, np. w sałatkach. Fenkuł jest także bardzo wdzięczną podstawą zup i doskonałym towarzyszem serów pleśniowych.

Sierpień to także czas na ogórka. W swoim składzie ma ponad 95% wody, więc jest idealną przekąską na czas ostatnich letnich upałów. Można go jeść do woli – wartość kaloryczna nie przekracza 20 kcal w 100g. Nie powinniśmy go jednak łączyć z pomidorami – zawarty w nich kwas, niszczy witaminę C. Jak jeść ogórki? Najlepiej na surowo – ze skórką lub bez. Doskonale smakują również w przetworach – jako ogórki kiszone czy małosolne. Dobrym pomysłem jest również ubarwienie naszych obiadów mizerią.

Wraz z końcem lata, rozpoczyna się także sezon na dynie. Najwcześniejszą odmianą tego charakterystycznego warzywa jest patison. On aż kipi on witamin i składników mineralnych! Główną rolę grają witaminy z grupy B i C oraz wapń, magnez i potas. Jest lekkostrawny i niskokaloryczny. Młode okazy nie muszą być obierane (podobnie jak cukinia) i doskonale nadają się na grilla. Poza tym, można je jeść na surowo, zapiekać, faszerować i robić z nich leczo.

W sierpniu sady owocowe są już pełne i gotowe do zbiorów. Zacząć można od brzoskwini, które są nie tylko smaczne, ale także mają szereg korzystnych składników. Zalicza się do nich m.in. wapń, potas i bor, który jest z jednym składników istotnych dla produkcji estrogenu. Z pewnością wielu z nas ucieszy się na wieść, że brzoskwinia jest wypełniona elementami, które zabijają komórki nowotworowe. Świeże brzoskwinie najlepiej zjadać na surowo, z pewnością jednak przypadną nam do gustu na pizzy lub z kurczakiem. Amatorom słodkich wypieków warto również polecić crumble z tym owocem.

Sierpień jest także czasem arbuza. Co prawda w naszych sklepach jest dostępny prawie cały rok, jednak owoce kupowane wcześniej, są zazwyczaj uzupełniane wodą, co łatwo można zauważyć po kolorze i smaku miąższu. Podobnie jak ogórki, arbuzy składają się w 92% z wody. Najczęściej jemy je samodzielnie, doskonale jednak pasują do owocowych koktajli. Są źródłem kwasu foliowego. Zawierają także związki ułatwiające przyswajanie żelaza, dzięki czemu mogą się stać przysmakiem chorych na anemię.

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję