Zapomniane warzywa

Tomasz (gotujpl) Tomasz

Choć sklepowe półki uginają się od nadmiaru warzyw, niektóre rośliny, znane jeszcze pare pokoleń temu i wywodzące się z naszego kraju, przestały być dostępne. Dodatkowo polska kuchnia coraz częściej poszukuje nowych, egzotycznych produktów i przepisów, jednocześnie zapominając o swojskich warzywach i owocach. Dziś przypomnimy kilka cennych, zapomnianych warzyw, o których słuch w naszych kuchniach niestety zaginął.

Boćwina- inna nazwa buraka liściastego. Roślina posiada duże rozłożyste zielone liście o grubych łodygach. Występuje w dwóch odmianach- liściastej i łodygowej. Warzywo jest po ugotowaniu jadalne w całości. Wersję liściastą serwuje się podobnie jak szpinak, łodygową natomiast- jak szparagi. Boćwina idealnie sprawdza się jako dodatek do sałatek, czy warzywnych farszów do mięs, pierogów, czy naleśników. W składzie buraki liściowe przypominają szpinak, lub lebiodę- są bogate w żelazo, potas, i wapń, oraz duże pokłady białka.

Pasternak- warzywo to jest bardzo podobne z wyglądu do pietruszki, jednak w smaku pasternak jest bardziej słodkawy i upodabnia się do marchewki. Kiedyś popularnie stosowany był jako dodatek do zup i surówek- z czasem wyparły go włoskie specjały królowej Bony (włoszczyzna). Pasternak posiada bardzo wiele właściwości leczniczych- między innymi: działa moczopędnie, łagodzi stres, pobudza trawienie i poprawia krążenie. Często produkt ten wykorzystywany jest do produkcji leków. Gotuje i przygotowywuje się go podobnie jak marchew czy pietruszkę.

Brukiew- dawniej była podstawowym posiłkiem, ratującym przed głodem i z tego wględu bardzo często kojarzy się ją z biedą i brakiem jedzenia. Korzeń brukwi (z wyglądu skrzyżowanie kalarepy z rzodkiewką) jest żółtawy, z lekkim, fioletowym nalotem. Dodatkowo roślina posiada rozłożyste liście przypominające liście kapusty. Stanowi smakowe połączenie kapusty i rzepy. Można ją przyrządzić na wiele sposobów- nadaje się jako surowy dodatek jak i pieczone danie (kiedyś jedzono ją też zamiast chleba) np. do mięs. Często stosowano ją jako dodatek do zup- wzbogacała ona bowiem smak całego dania.

Skorzonera- zwana też wężymordem lub czarnym korzeniem- to kolejna, zapomniana roślina w naszej kuchni. Roślina ta posiada jadalne korzenie i smakiem przypomina szparagi. Warzywo jest lekkostrawne, zawiera wiele minerałów tj.: sodu, potasu, magnezu, wapnia... a także karoten i sporą dawkę witamin. Jadalną część wężymordu stanowią długie, z wierzchu czarne lub brązowe korzenie z białym, mięsistym miąższem w środku. Najlepiej łączyć i zapiekać to warzywko w śmietanie, bądź sosie beszamelowym. Dobrze też będzie się komponowało jako podstawa, bądź dodatek kremowych zup.

Topinambur- jadalną częścią tego warzywa są podłużne, nieregularne bulwy, z wyglądu przypominające kłącza imbiru. Warzywo występuje w licznej gamie kolorów (od białej, poprzez żółtą, aż do fioletu) i znajduje zastosowanie przede wszystkim w ekskluzywnych restauracjach europejskich. Na polskich stołach spotykamy je raczej w rzadkości. Warzywo przede wszystkim można stosować zamiennie z ziemniakami. Atutem może być fakt że w odróżnieniu od ziemniaków krócej się je gotuje. Można je spożywać również na surowo.

Topinambur, zwany tez słonecznikiem bulwiastym jest odporny na niskie temperatury i można go bezproblemowo przechowywać przez dłuższy czas, nawet w ujemnych temperaturach. W składzie zawiera między innymi inulinę, która jest zbawienna dla naszego układu trawiennego i odpornościowego.

Rabarbar- roślina o grubych mięsistych łodygach i rozłożystych liściach. To warzywo o kwaskowatym posmaku idealnie nadaje się do wypieku ciast, drożdżówek, orzeźwiających kompotów, czy sałatek. Jadalne są tylko łodygi rośliny.

Patison- są zaliczane do grupy roślin dyniowatych. Posiadają charakterystyczny, owalny, lekko spłaszczony kształt. To rośliny lekkostrawne i małokaloryczne- dlatego są polecane osobom dbającym o linię. Patisony polecane są do dań kuchni włoskiej. Można z nich przyrządzać apetyczne pasty, zupy kremy oraz podawać do dań z mięsem lub z ryżem.

Szczaw- niegdyś tak popularna zupa szczawiowa- dziś z dnia na dzień coraz bardziej przechodzi do lamusa. A szkoda bo szczaw to źródło wielu witamin i minerałów- magnezu, krzemu, wapnia i żelaza oraz witaminy z grupy B, witaminę A i C. Poza tym można przyrządzać z niego apetyczne surówki, sałatki i sosy. Jest lekko kwaskowaty w smaku. Rośnie dość powszechnie na łąkach w całym kraju , a jego okres kwitnienia przypada na okres maja i czerwca.

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję