Zdrowie z główki kapusty

(natalina4)

W medycynie ludowej kapusta od wieków uchodziła za lek na wiele dolegliwości . Obecnie warzywo to - nieco spowszedniałe - nie jest tak promowane jak inne produkty , a śmiało mogłoby konkurować nawet z cytrusami . Znakomicie poprawia odporność i trawienie .

Kapusta w okresie jesienno - zimowym jest dobrym źródłem witaminy C . Zapewnia nam też witaminy E i K , beta - karoten , potas i dużo błonnika . Nie tylko wzmacnia odporność , ale też przyspiesza trawienie i wspomaga odchudzaniu . Nie bez powodu opiera się na niej dieta szwedzka , czy dieta kapuściana . o warzywo zapobiega wielu schorzeniom . Zdaniem naukowców zmniejsza ryzyko powstania raka jelita grubego i żołądka , skóry , szyjki macicy i piersi . Tłumaczy się to między innymi tym , że zarówno kapusta świeża jak i kiszona zawiera izotiocyjaniany - substancje niszczące komórki nowotworowe . Związki zawarte w warzywach liściastych obniżają też ryzyko rozwoju zaćmy . Warto jeszcze dodać , że obecny w kapuście kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu , o czym powinny wiedzieć przyszłe mamy . Warzywo to dostarcza również siarkę w naturalnej formie , co korzystnie wpływa na wygląd włosów , paznokci i skóry . Medycyna ludowa zaleca picie soku z kapusty przy cukrzycy , wrzodów żołądka i dwunastnicy , nadciśnieniu , otyłości i miażdżycy . Sok z kapusty oczyszcza organizm dzięki znajdującym się w nim związku siarki , chloru i jodu . Jak to uzyskać ? Świeże liście kapusty myjemy , pozostawiamy do wyschnięcia i kroimy w mniejsze części , tak by zmieściły się do sokowirówki i wyciskamy sok . Można do tego celu użyć nawet zwykłej maszynki do mięsa . Dawniej stosowano okłady z liści kapusty , uważając , że pomaga przy opuchliźnie , zapaleniu stawów , bólach reumatycznych i odmrożeniach . Smaczniejsza i delikatniejsza jest kapusta , która ma twardą i ciężką główkę , a białe liście o delikatnym unerwieniu . Kapusta o dużych główkach i grubym unerwieniu liści są nieco gorzkie . By zapach i smak kapusty potrawy był łagodniejszy , należy gotować ją przez krótki czas bez przykrycia . Wielu unika jedzenia kapusty z uwagi na to , że jest ciężkostrawna . Wzdęciom można zapobiec , doprawiając potrawę ziołami pobudzającymi trawienie : cząbrem , majerankiem , kminkiem . Oprócz kapusty gotowanej , warto jadać surówkę . Nie należy też unikać kapusty kwaszonej , która pod względem wartości spożywczej niewiele ustępuje surowej . Do grupy warzyw kapustnych należą nie tylko kapusta głowiasta biała i czerwona , ale też pekińska , włoska , kalafior , jarmuż , brukselka i inne , które wykazują podobne wartości jak zwykła kapusta . Korzystaj z nich często .

Oceny

Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodać ocenę
Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję