Brokuły


Brokuły to roślina jednoroczna, zwana również kapustą szparagową. Jak dotąd nie ustalono skąd dokładnie pochodzi, przyjmuje się jednak że ojczyzną brokuła jest Cypr. Znany był już w starożytnej Grecji i Rzymie w Polsce pojawił się w XVIII wieku. Największe plantacje brokuła znajdują się w Anglii, Francji, Polsce i Hiszpanii.

Łodyga brokuła jest gruba i mięsista, do konsumpcji przeznaczone są kwiatostany, które układają się w tzw. różyczki. W głównej mierze brokuły są koloru zielonego można jednak spotkać to warzywo w kolorze fioletowym. Brokuły są źródłem minerałów takich jak: potas, wapń, żelazo, fosfor, mangan, magnez, siarka oraz witamin: A , B1, B2, B6, C, kwasu foliowego, który jest szczególnie cenny dla kobiet w ciąży. Brokuły zawierają mnóstwo błonnika. Ponadto  zalecane są cukrzykom  ze względu na duża ilość chromu, wspomagają też pracę układu krwionośnego oraz pomagają zwalczać komórki kancerogenne.

W Polsce dostępne są niemalże cały rok zarówno w postaci świeżej jak i mrożonej. Najpopularniejszym sposobem ich przygotowania jest gotowanie. Nie należy jednak poddawać ich zbyt długiej obróbce termicznej, ponieważ tracą swoje właściwości i smak. Do gotowania brokułów fioletowych należy dodać kilka kropel soku z cytryny, dzięki czemu zachowają swój piękny kolor. Brokuły można gotować i dusić, stanowią składnik zup warzywnych, zapiekanek, ale przede wszystkim są jednym z warzyw wchodzącym w skład tzw. garnituru jarzyn podawanego jako dodatek do dań mięsnych.

 


Wartość odżywcza w 100g

Wartość energetyczna: 30 kcal
Białko: 2,82 g
Węglowodany: 4,04 g
Tłuszcz: 0,37 g

Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję