Kasza gryczana


Kasza gryczana jest produktem, który powstaje z odpowiednio spreparowanych ziaren gryki.

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje kaszy gryczanej:

- kasza gryczana palona,
- kasza gryczana niepalona (biała),
- kasza krakowska - jest to również kasza powstała z ziaren gryki, z tą różnicą, że jest ona prażona, a następnie łamana. W sprzedaży znajduje się także kasza krakowska nieprażona.

Kasza gryczana jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Jest bogata w błonnik oraz witaminy B1 oraz PP, magnez, potas, fosfor i cynk. W swoim składzie zawiera również kwas foliowy, który jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży. Korzystnie wpływa na pracę układu krwionośnego oraz wykazuje właściwości rozgrzewające organizm. Bardzo istotny jest również fakt, że kasza ta nie zawiera glutenu, dlatego też bez obawy mogą ją spożywać osoby ciepiące na celiakię. Jako jedna z niewielu kasz nie zakwasza organizmu.

Kasza gryczana, podobnie jak inne gruboziarniste kasze, smakuje najlepiej przygotowana na „sypko”. W tym celu, opłukaną kaszę należy wrzucić do wrzątku i gotować do momentu wchłonięcia wody. Świetnym sposobem jest również owinięcie garnka grubą tkaniną i pozostawienie jej na około godzinę. Kasza gryczana stanowi najczęściej dodatek do sosów, gulaszów oraz innych dań mięsnych oraz warzywnych. Z jej użyciem przygotować możemy również pulpety, kotlety, zapiekanki, placki oraz dodawać ją do głąbków. Kasza gryczana może być serwowana również na słodko. Najlepiej smakuje z cukrem, masłem, śmietaną lub twarogiem i owocami (świeżymi lub suszonymi).

 

Wartość odżywcza w 100g

Wartość energetyczna: 336 kcal
Białko: 12,6 g
Węglowodany: 69,3 g
Tłuszcz: 5,9 g

Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję