Ziarna inne


W sklepach ze zdrową żywnością oraz w coraz większej ilości dużych sieci handlowych, zakupić możemy inne, egzotyczne ziarna i zboża. Niektóre z nich spożywa się na surowo, inne wymagają krótkiej obróbki termicznej. Warto poświęcić chwilkę czasu i zapoznać się z ich specyfiką, ponieważ są one bogate w różne witaminy i składniki mineralne, a włączenie ich do codziennej diety będzie miało zbawienne działanie na nasz organizm.

Quinoa (komosa ryżowa) jest rośliną jednoroczną, posiadającą wiele zastosowań. quinoa może być doskonałym dodatkiem do dań obiadowych i zup, zamiennikiem tradycyjnego ryżu, makaronów oraz kasz. Jest bogata w białko (pochodzenia roślinnego), składniki mineralne i witaminy. Ciekawostką jest fakt, że zawarte w niej białko jest białkiem pełnowartościowym. Quinoa nie zawiera też glutenu, dlatego szczególnie polecana jest osobom chorym na celakię. Po wstępnym opłukaniu jej ziaren, należy zalać ją wodą i gotować na małym ogniu, przez ok. 15 minut. Proporcje wody wynoszą 2:1 w stosunku do ziaren quinoa.

Bulgur jest kolejnym, bardzo wartościowym wyborem. Jest to kasza pszeniczna, szczególnie popularna na Bliskim Wschodzie. Obfituje w witaminy oraz minerały. Szczególnie podkreśla się jej pozytywny wpływ na pracę serca, układu trawiennego, a także obniżenie poziomu cukru we krwi. W związku z tym, że bulgur powstaje z ziaren pszenicy, zawiera gluten. Czas jej przygotowania jest stosunkowo krótszy, gotować ją należy ok. 7 minut, w odrobinę większej ilości wody. Kasza ta, stanowi doskonały dodatek do dań obiadowych, zup i kremów, sałatek oraz innych wytrawnych dań.

Chia, znana również jako szałwia hiszpańska, to kolejna prozdrowotna roślina. Obfituje w zdrowe tłuszcze omega-3 i omega-6, witaminy i błonnik. Jest bezglutenowa. Jej przygotowanie i efekt jaki otrzymamy przypomina nieco ziarna siemienia lnianego. Ziarenka wystarczy zalać wodą i odczekać chwilę aż napęcznieją. Jest świetnym dodatkiem do sałatek i kremów. Z powodzeniem może również zastąpić śniadaniową owsiankę. Chia używana jest również często jako zagęstnik, np. sosów i zup. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, na długo pozostawia uczucie sytości w żołądku, dlatego też, do diety powinny ją włączyć szczególnie osoby dbające o linię.

Jak prawie wszystkie strony internetowe również i nasza korzysta z plików cookie. Zapoznaj się z regulaminem, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuję